Nie spal się na starcie to nazwa pierwszej antynikotynowej kampanii społecznej zrealizowanej przez Fundację Aflofarm. O szczegółach akcji rozmawiamy z Tomaszem Furmanem, prezesem zarządu Fundacji i członkiem zarządu Aflofarm Farmacja Polska.
Nie Spal się na Starcie to pierwsza kampania społeczna Fundacji Aflofarm. Skąd pomysł na powołanie Fundacji? Jakie są jej główne cele?Jak sama nazwa wskazuje, fundacja jest bezpośrednio związana z firmą Aflofarm Farmacja Polska, która jest jej fundatorem. Działamy w sektorze ochrony zdrowia już od trzydziestu lat. Misja ochrony zdrowia, jak i szeroko rozumiana profilaktyka prozdrowotna, leżą u podstaw wartości, w które wierzymy. Jesteśmy liderem na rynku farmaceutycznym w segmencie OTC (leków bez recepty). Ten sukces zobowiązuje nas do szczególnej odpowiedzialności. Uznaliśmy, że warto wykorzystać zgromadzone kompetencje, wiedzę i doświadczenia, zdobyte w codziennej działalności do tego, żeby poruszyć opinię publiczną i skierować jej uwagę na ważne problemy zdrowotne.
Palenie papierosów to jeden z najczęściej podejmowanych tematów w kampaniach społecznych. Nie obawialiście się Państwo tego, że wszystko zostało już w tej sprawie powiedziane?
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że temat palenia papierosów został już wyczerpany, a wiedza na temat szkodliwości palenia tytoniu jest już powszechna. W wielu środowiskach moda na rzucanie palenia staje się faktem, a odsetek palaczy z roku na rok spada. Jeśli jednak przyjrzeć się bliżej tym statystykom, okazuje się, że ten antypapierosowy ruch społeczny dotyczy przede wszystkim osób dorosłych. Wciąż brakuje jeszcze działań profilaktycznych, przekonujących do tego, aby nie sięgać po pierwszego papierosa, szczególnie w młodym wieku.
Młodzi palą więcej niż dorośli?
Jak pokazują dane WHO, liczba palących trzynastolatków w Polsce od lat utrzymuje się na stałym, wysokim poziomie. Według danych Ministerstwa Zdrowia aż 50% dzieci w wieku poniżej 13 roku życia przynajmniej raz spróbowało papierosa. Natomiast w 2014 r. w Polsce 15% dzieci w wieku 13 lat paliło regularnie.[1] W 2014 r. pod tym względem w Europie znajdowaliśmy się na niechlubnej trzeciej pozycji. To pokazuje, jak wiele w tej sprawie jest jeszcze do zrobienia. Po rozmowach z ekspertami zauważyliśmy, że bardzo ważnym czynnikiem, wpływającym na decyzję o rozpoczęciu palenia jest presja społeczna środowiska. Dlatego postanowiliśmy zrealizować kampanię, która da młodym ludziom siłę do tego, żeby powiedzieć „NIE” w chwili, gdy kolega powie „zapal, przecież od jednego się nie uzależnisz”. Chcemy pokazać, że nawet ten jeden papieros jest niebezpieczny i w wielu przypadkach prowadzi do śmiertelnych uzależnień.
W jaki sposób dotarliście Państwo z przekazem do nastolatków?
Spędziliśmy wiele miesięcy nad dogłębnym zrozumieniem motywacji i mechanizmów, mających wpływ na uzależnianie się nastolatków od palenia tytoniu. Aby zaprojektować kampanię, która trafi z przekonującym przekazem bezpośrednio do tej grupy wiekowej, należało znaleźć odpowiednie argumenty racjonalne i emocjonalne, a później przełożyć je jeszcze na język i formę, która zostanie przez nich zrozumiana i zaakceptowana. Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że nastolatkowie są bardzo trudną i wrażliwą grupą odbiorców i dlatego podjęliśmy decyzję, że będziemy do nich mówić głosem ich własnych idoli – ambasadorów akcji. Stąd zaangażowanie sióstr ADiHD, Maćka Gleby Florka, Izy Krzan, Natalii Lesz i Janka Dratwickiego – mistera polski 2017. Wspólnie z nimi nakręciliśmy film edukacyjny, przedstawiający różne oblicza problemu palenia papierosów. Film został zrealizowany we współpracy z telewizją Discovery, która jest dla nas gwarantem najwyższej jakości realizacji tego typu produkcji. Cały film trwa 20 minut i podzielony jest na kilka segmentów, z których każdy opowiedziany jest z perspektywy innego bohatera i prezentuje określone grupy argumentów, w których nasz ambasador może być dla odbiorcy autorytetem i ekspertem. Staraliśmy się dotrzeć do młodzieży również z innej strony. Uznaliśmy, że nasz przekaz jest na tyle ważny, że wymaga zainteresowania i pozyskania dla naszych działań również dorosłych, w tym przede wszystkim nauczycieli, rodziców i opiekunów. Dlatego spot promocyjny naszej kampanii, który był emitowany w styczniu i lutym w telewizji, adresowany był do znacznie szerszej grupy. Dla wzmocnienia zaangażowania młodzieży i nauczycieli zorganizowaliśmy konkurs na nakręcenie własnej wersji segmentu filmu edukacyjnego o tematyce antynikotynowej. Konkurs trwa do końca czerwca. Do tej poru otrzymaliśmy już kilkadziesiąt zgłoszeń. Nagroda główna w konkursie wynosi 10 tys zł.
Z jakim odbiorem spotkała się Wasza kampania?
Dostaliśmy bardzo wiele pozytywnych wiadomości zarówno od pedagogów, nauczycieli i rodziców, jak i od młodzieży. Spotkaliśmy się również z dużym zaangażowaniem ze strony szkół z prośbą o przeprowadzenie dedykowanych prelekcji. Nie mogliśmy skorzystać ze wszystkich zaproszeń, ale rozesłaliśmy pełne pakiety z filmem edukacyjnym i konspektem dydaktycznym przykładowej lekcji dotyczącej tego tematu do wszystkich szkół gimnazjalnych i podstawowych w Polsce. Warto wspomnieć także o tym, że otrzymaliśmy duże wsparcie instytucjonalne – nasza kampania została objęta patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej, Narodowego Centrum Zdrowia Publicznego w Warszawie, Głównego Inspektora Farmaceutycznego, a także Instytutu Centrum Onkologii, za co serdecznie dziękujemy.
Czy Fundacja będzie zajmowała się głównie kampaniami społecznymi czy są planowane też inne działania?
Oprócz wcześniej wspomnianych działań planujemy też rozszerzenie aktywności Fundacji o bliższą współpracę ze środowiskiem akademickim i wspieranie projektów z zakresu medycyny i farmacji. Do tej pory tego typu działania realizowaliśmy tylko w lokalnej skali poprzez naszą drugą fundację o nazwie My Kochamy Pabianice. W tym roku chcielibyśmy ruszyć z pierwszymi projektami w tym zakresie jako Fundacja Aflofarm. Obecnie jesteśmy na etapie badania możliwości i zakresu współpracy przy takich projektach. Ponadto, sukces naszej pierwszej akcji sprawił, że poważnie zastanawiamy się nad kontynuacją działań pod szyldem Nie Spal się na Starcie, tym razem poruszając inne problemy społeczne, które dotyczą młodych ludzi. Myślimy też o organizacji biegu pod nazwą kampanii. Walka o zdrowie trwa 24 godziny na dobę, na różnych polach, dlatego z pewnością nie zabraknie nam tematów do realizacji kolejnych kampanii.
[1] HBSC Survey 2013/2014